Stefans blogg

Ny version av Professionell Feedback V.4.0

Himmel vad kul!

Så kom idag 4:e upplagan av boken Professionell Feedback - Medvetna Mötens Magi fredagen den 26 april.

Feedback bokomslag V4.0



1:a och 2:a upplagan trycktes i totalt 5000 exemplar. 3:e i 3000 exemplar i maj förra året och den tog slut på 11 månader. Känns otroligt kul!
Idag kom det 4000 nya böcker - 4:e upplagan är omstrukturerad och har en hel del nya texter.

Har du en tidigare upplaga kan du skicka in den tillsammans med ett frankerat returkuvert och ett visitkort så får du den nya boken gratis.

För dig som inte har boken kan du beställa den på Adlibris.com, Bokus,com, i din lokala bokaffär eller på 

http://gunnarssonsforlag.se/bocker/professionell-feedback-medv.html


I fjärde upplagan är det ca 10% som är ändrat, bättre struktur, ännu snyggare design, en hel del ändrat innehåll = så mycket bättre!


För dig som har en tidigare version så kan du som vanligt få en ny bok gratis OM 1 - Du skickar in din gamla bok 2 - tillsammans med ett visitkort 3 - med ett frankerat returkuvert (porto är 24 kr i Sverige). Gratis och gratis förresten... jag får ju ditt visitkort:)

För dig som inte har boken kan du beställa den på Adlibris.com, Bokus,com, i din lokala bokaffär eller på http:/gunnarssonsforlag.se


I boken Professionell feedback – Medvetna Mötens Magi – får du nya infallsvinklar och konkreta tips på hur du kan bli bättre på att både ge, be om och ta emot feed- back. Professionell feedback vänder sig till ledare/medarbetare och belyser hur man genom kommunikationsträning och feedback (återkoppling) på samspelet mellan människor skapar en friskare arbetsplats med bättre stämning och samarbete – och i förlängningen också en mer effektiv, lönsam och framgångsrik verksamhet. Du får även en inblick hur grupper och människor  (du själv och andra) fungerar.


Stefan Gunnarsson


Det handlar om hur du säger det...

Oscar wilde Hur du säger det



Klicka på bilden för att få den större för tex utsrkift

Historien om de två munkarna

Två munkar i ett asiatiskt land var på väg till ett kloster. Som munkar levde de i celibat och fick inte ha något med kvinnor att göra.

Vid ett tillfälle kom de till en flod som var tjugo meter bred och en halvmeter djup. Där stod en ung kvinna vid kanten, hon frågade munkarna om de kunde bära henne över floden så hennes kläder inte blev leriga. ”Absolut inte!” sa den ena munken. ”Du kan sitta på mina axlar” sa den andre. Han bar över henne och satte ner henne på andra sidan. Kvinnan uttryckte sin tacksamhet. Munkarna fortsatte sin vandring. Efter sex timmars tystnad utbrast den förste munken ”Du vet att vi har lovat att inte ha samröre med kvinnor, hur kunde du bära henne över floden?”. Den andre munken sa stillsamt. ”Jag bar henne bara 20 meter över floden. Du har burit på henne i sex timmar”.

Det kan vara saker vi behöver avsluta eller något som hänt i relationer med kollegor, vänner, partners eller andra.


Historien visar hur viktigt det är att göra avslut för att förhindra energiläckage. Energi som vi kan ha stor nytta av för att fokusera på det vi behöver och vill  göra. Inom gestaltteorin kallas detta för oavslutade gestalter. Läs mer på: Kort om gestalt


Konflikter leder till oavslutade händelser



Klicka på bilden för att få den större för tex skärmbakgrund:)

Oavslutade händelser

Oavslutade händelser konflikter


Det som är oavslutat gör att vi läcker energi. Det försämrar vår möjlighet på att göra det som är viktigt här och nu.

Ju mer saker vi kan avsluta, ju mer effektiva och fokuserade blir vi.

Fundera på vad du skulle kunna göra för avslut!   (som inte tar så mycket energi att avsluta/som är relativt riskfritt/som ger mycket tillbaka).

Inom gestaltteorin så kallas detta för att man har oavslutade gestalter.


Klicka på bilden för att få den större för tex utskrift

En av nycklarna i konflikthantering



När jag jobbar med konflikthantering beskriver de olika parterna olika bilder - varje bild är dessutom en absolut sanning.

Det visar sig att det finns många olika bilder av samma händelse. Helt olika perspektiv! Inte sällan tycker man att ens egen bild är rätt och de andras bilder är fel. Helt fel.

Lösningen ligger att inse att det finns olika upplevelser och tolkningar av samma situation och respektera andras rätt till sina egna bilder och samtidigt kunna ha rätt till sin egen upplevelse. Tänk om vi kunde försöka se saker och ting utifrån andras perspektiv!

Om det några i din omgivning som du har svårt för eller är i konflikt med, försök sätta in dig i deras situation och se hur det ser ut från deras perspektiv.


"Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner."
Indianskt ordspråk

Ta ett kliv utan för trygghetszonen då och då...

Komfortabla zonen


I rätt sammanhang vågar vi lämna vår trygghetszon - och det är när vi tar ett kliv utanför trygghetszonen -  som utveckling sker på riktigt.

...och det är bland annat här feedback kommer in!


Reflektera över om du skulle lämna din trygghetszon och ta ut svängarna lite, vad skulle det vara?

  • Be någon om feedback?
  • Sätt en gräns?
  • Be om hjälp?
  • Erbjuda hjälp till någon som har svårt att be om hjälp?
  • Säga nej?
  • Prata med någon du inte känner?
  • Boka lunch med kollega som du vill lära känna bättre?
  • Ge någon feedback?
  • Tänka lite mer på dig själv? (den goda egoism)
  • Be någon du känner hjälpa dig att träna ett svårt samtal du ska ha?
  • Be din chef om mer ansvar?


ps. En del kallar trygghetszonen för komfortabla zonen - kärt barn har många namn:)

ps2. Om man bara gör saker som man är bekväm med sker inte så mycket utveckling...


Klicka på bilden för att förstora/skriva ut 

Helheten


Helheten


Vi bryter ned helheten i delar för att kunna förstå helheten

Vi får inte förlora oss i delarna och glömma att det är helheten som gäller och det är helheten vi ska förstå.

När vi har koll på detaljer (figur) och helheten (bakgrund) är vi mer grundande inför våra valmöjligheter.


Klicka på bilden för att skriva ut


Omedveten integrerad kunskap

Begriper 2

Lärandet

Vi lär oss utifrån teorier och egna erfarenheter  - vi övar, får feedback, reflekterar och finjusterar. Efter ett tag blir kunskapen/färdigheten en naturlig del av oss och vi glömmer bort att vi kan det. Om någon frågar mig vilken fot jag trycker ner kopplingen med när jag kör bil, kan jag inte svara direkt utan måste prova vilken fot det är. Den kunskapen har med tiden blivit en omedveten integrerad kunskap. 

Min erfarenhet när jag utbildar i feedback - det räcker inte med att läsa en bok - man behöver träna, använda, få återkoppling på hur man gav feedbacken och reflektera tills det blir en integrerad omedveten kunskap. Detta är en pågående process, det räcker inte med att bara träna en gång, varje gång ger feedback och lär oss från det genomförda samtalet - blir vi förhoppningsvis lite bättre för varje gång.


Klicka på bilden för att skriva ut

Det är inte konflikterna som är problemet

Konflikthantering. grupputveckling



Klicka på bilden för att skriva ut

Alla vill få feedback - men få vill få kritik

Alla vill ha feedback men få vill få kritik



Det första alternativet är nog vanligare än vad vi vill tro.

Hur ser det ut med tilliten på din arbetsplats? Hur är din inre tillit? Just idag?


Klicka på bilden för att skriva ut

Frågor?  Ring 070 726 7010 eller maila stefan.gunnarsson@feedbackakademin.se