Även ospecificerad feedback har sitt värde

Riktigt bra feedback är konkret och specifik. Det ger mottagaren en möjlighet att förstå och kunna bearbeta den feedback som gavs. 

Fast även ospecificerad feedback kan ha ett värde:

Feedback kan vara mer eller mindre förtrolig. Ett sätt att illustrera detta är genom en bild där varje nivå är som ett lager. I det yttersta lagret är nivån av feedback till sin natur ytlig: ”Kul att se dig”, ”Bra gjort grabben”, ”Snyggt jobbat”

Detta lager brukar kallas för kliché-nivån, det handlar om ospecificerad ytlig feedback. Samtidigt har den ett värde och jag önskar att alla kunde leverera ett par transaktioner om dagen på den nivån, i alla fall när det gäller något positivt, exempelvis när man möter någon i korridoren eller inleder ett samtal. 

Feedback på den nivån har ofta syften. Det kan vara att jag ser dig och signalerar att du är viktig för mig. Det kan också verka som en isbrytare: ”Jag är på gott humör och tänker inte bita dig och om du är på samma humör så låt oss gå vidare och bli mer förtroliga.”

Opsecifierad feedback


Mer om feedback: feedbackakademin.se

 - text och foto © Stefan Gunnarsson

Frågor?  Ring 070 726 7010 eller maila stefan.gunnarsson@feedbackakademin.se